Jill
Jill  Mijn verhaal Het belangrijkste is dat ik mijn vertrouwen weer terug krijg
Steun de slachtoffers
Voorlichting donderdag 22 mar 2018

Boekrecensie Madam is not good

Boekrecensie Madam is not good
Op de afgelopen internationale dag van de mensenhandel, 18 oktober 2017, verscheen het boek Madam is not good. Hiermee maakte Soesma Radja, een Rotterdamse juriste met Surinaamse en Indiase roots haar debuut als schrijfster. Wij besteedden hier vorig jaar al aandacht aan op onze website. Recentelijk vroeg de schrijfster CoMensha om een recensie. Dat doen we graag. Onze collega Joanne Jongeneel klom in de pen:

“Soesma Radja beschrijft in het boek haar eigen ervaring tijdens een yogacursus in India met mensenhandel. In India verblijft Soesma als toeriste in een huis waar een jonge vrouw als huisslavin werd uitgebuit. Na deze ontdekking onderneemt Soesma actie door onder andere contact te leggen met de NGO Odanadi die de huisslavin uiteindelijk meeneemt en in een opvanghuis onderbrengt. Voor de jonge vrouw kwam er zo een einde aan een schrijnende situatie van opsluiting, gedwongen arbeid en mishandeling. Juridisch gezien was er toen echter nog geen recht gedaan. Het boek geeft eveneens een kijkje in de problemen bij strafrechtelijke vervolging wegens corruptie en veiligheidsrisico’s in India. Problemen die overigens niet één op één te vergelijken zijn met knelpunten bij strafrechtelijke vervolging van mensenhandel in Nederland.

Wat zou jij doen?
Tijdens het makkelijk te lezen boek kan de lezer zich afvragen, ‘Hoe ver zou ik zijn gegaan en in hoeverre voel ik me verantwoordelijk om een einde te maken aan mensenhandel wanneer ik hiermee geconfronteerd zou worden?’ Soesma voelde dat ze niet anders kon dan actie ondernemen, omdat ze niet haar idealen kon verloochenen en zij zag het (achteraf) als de bedoeling dat zij hielp.
Niet iedere lezer zal zich herkennen in een visie met wortels in spiritualiteit en yoga die Soesma helpt tijdens haar reis. Soesma ziet het bevrijden van de huisslavin uiteindelijk als reden dat zij naar India is afgereisd. Het zet iedere lezer wel aan tot nadenken over ‘waardoor jij je laat leiden in een dergelijke situatie?’.

Open je Ogen !
Daarnaast kun je je afvragen hoe het kan dat je situaties van mensenhandel niet ziet: ‘In hoeverre zie je het en in hoeverre wil je het zien?’. Signalen van mensenhandel kun je overal tegenkomen, of je nu een toerist bent in India, zoals Soesma, of uit eten gaat, of een straatkrantverkoper tegenkomt bij de supermarkt om de hoek of een praatje maakt met een buurmeisje.
Soesma had oog voor mensenhandel en dat is bewonderens- en navolgenswaardig. Haar inzet maakte het verschil en maakt nog steeds verschil door 50% van de opbrengst van het boek ‘Madam is not good’ ten goede te laten komen aan de NGO Odanadi, die met jarenlange ervaring en expertise in India de strijd tegen mensenhandel voortzet. Al met al een lezenswaardig boek dat je aan het denken zet en uitnodigt tot handelen”.

Klik hier voor meer informatie over het boek en de stichting Odanadi.

Herken net als Soesma signalen van mensenhandel.